januari 2022 Alle artikelen.

 

Makkumer Belboei Restauratie van de Waag afgerond.

Restauratie van de Waag afgerond.

Redactie

“De waag op de hoek van de Waagsteeg en de Pruikmakershoek werd met bijbehorende waagmeesterswoning in de Waagsteeg in 1698 gebouwd. Twee gevelstenen herinneren aan deze bouw onder het bewind van grietman Aylva en de vijf gecommitteerden voor de bouw. Het vierkante gebouw telt drie bouwlagen met daarboven een tentdak en een toren. De toegangspoorten van het gebouw bevinden zich aan de noord- en aan de westzijde. Ter weerszijden van de beide poorten zijn in het totaal acht ovale vensters in de gevel aangebracht. Op het tentdak bevindt zich een opengewerkte lantaarn met aan elk van de vier zijden een uurwerk. De lantaarn wordt bekroond met een ingesnoerde spits. Dak en spits werden in 18e eeuw vernieuwd. De bijbehorende waagmeesterswoning is aan de binnenzijde geheel betegeld.”:  Tot zover de gegevens uit Wikipedia.

De waag, de fraaie wijzerplaten zijn echte eyecatchers gewordenDe waag, de fraaie wijzerplaten zijn echte eyecatchers geworden

 

Sinds 2003 is de Waag in gebruik door de Stichting Ald Makkum. Makkumers en Buitenlui, en dat zijn er heel wat, die een bezoek brachten aan de stichting zullen vaak niet erg veel aandacht voor het gebouw hebben gehad. Maar de geregelde bezoeker zag het maar al te goed, de Waag was absoluut aan groot onderhoud toe. 

 

De afgelopen maanden stond het gebouw in de steigers, maar ook binnen zijn verscheidende zaken onder handen genomen. Vandaag is het steiger materiaal opgehaald en toe de zon doorbrak zag je hoe fraai alles er nu weer uitziet. Vooral de wijzerplaten met de wijzers vallen op. Alles is nu weer bij de tijd. Hopelijk het uurwerk op iets langere termijn ook. Dan zal menigeen regelmatig een blik werpen en zich er van overtuigen dat zijn/haar slimme klokje toch lang niet zo mooi is.

 

.

Makkumer Belboei De Lutgerdina gaat weer varen met mensen met een beperking

De Lutgerdina gaat weer varen met mensen met een beperking

SailWise vraagt hulp voor het in de vaart brengen 125-jarig schip

Renee van Woerkom

De tweemastklipper Lutgerdina gaat weer varen met mensen met een beperking. Twee jaar lang heeft ze vanwege de coronapandemie stilgelegen in Loosdrecht, maar daar komt nu verandering in als het aan schipper Onno van Lieshout ligt: “Vanaf het voorjaar gaan we weer varen en mensen met een beperking de mogelijkheid bieden te zeilen met het schip.” Om dat mogelijk te maken heeft de Nederlandse organisatie steun nodig. Want er moeten nog veel kosten gemaakt worden.

 

Help de Lutgerdina in de vaart. “De Lutgerdina ligt op dit moment bij ons watersporteiland in Loosdrecht, waar ze tijdens de coronapandemie dienst heeft gedaan als slaapschip”, vertelt Onno. De bemanning van de Lutgerdina vaart het schip deze week naar haar thuishaven Enkhuizen om haar klaar te maken voor de reizen die dit jaar gepland staan. “Mijn collega’s hebben het schip goed verzorgd, maar voordat het kan varen is er nog een flinke klus te klaren. Certificaten moeten vernieuwd worden, ze moet gekeurd worden en heeft een werfbeurt nodig. Dat zijn flinke kostenposten.” Ook klein onderhoud en keuringen van materiaal - zoals de keuring van reddingsvesten, nieuwe wieltjes voor de loopplank en een nieuwe landvast - is noodzakelijk om gasten te ontvangen op het schip.

Met de Lutgerdina maakt SailWise zeilzwerftochten over het IJsselmeer en het Wad.Met de Lutgerdina maakt SailWise zeilzwerftochten over het IJsselmeer en het Wad.

 

Zeilen voor mensen met een beperking. De Lutgerdina vaart sinds 1983 met mensen met een beperking. Deelnemers van SailWise varen zelf actief mee met het schip en de mate van hun beperking maakt daarin geen verschil. “Zit je in een elektrische rolstoel, dan kunnen we de val daaraan vastmaken, zodat je al rijdend het zeil kan hijsen”, zegt Onno. “En mensen die hun armen niet kunnen gebruiken, besturen het schip met een joystick, die ze met hun kin bedienen.” Voor de deelnemers betekent zeilen op de Lutgerdina veel meer dan een fijne tijd op het water. Het heeft een positieve invloed op de zelfredzaamheid en geeft het zelfvertrouwen een boost.

Met de Lutgerdina maakt SailWise zeilzwerftochten over het IJsselmeer en het Wad. Dankzij alle aanpassingen kan iedereen met een beperking zeilen, eten én slapen aan boord. Onno: “Al die aanpassingen brengen ook extra kosten met zich mee. We hebben antislipverf nodig, zodat mensen niet uitglijden, de tilliften moeten gekeurd worden en een aantal tilbanden moeten worden vernieuwd.”

 

SailWise vraagt om donaties. Voordat de Lutgerdina kan uitvaren met gasten heeft SailWise € 24.683,- nodig. SailWise vraagt mensen daarom om een donatie te doen of een kostenpost voor hun rekening te nemen. “De eerste donaties komen al binnen en daar zijn we heel blij mee. We hebben nu geld om het schip naar Enkhuizen te varen en een start te maken met het vaarklaar maken van het schip. Ik hoop dat veel meer mensen ons willen helpen, want onze deelnemers kunnen niet wachten om weer te komen zeilen.”

 

125-jarig bestaan. Op 29 april staat de eerste afvaart van de Lutgerdina gepland. Schipper Onno: “Als we dan uitvaren maken we van iedere reis een dubbelgroot feest.” SailWise viert op dat moment niet alleen de eerste uitvaart sinds 2 jaar, maar het historische zeilschip bestaat in 2022 ook nog eens 125 jaar. Onno: “Ik regel een verjaardagstaart bij de start van iedere reis. Maar eerst moeten we dat schip in de vaart krijgen…” Wie SailWise wil steunen kan terecht op www.sailwise.nl/help-de-lutgerdina-in-de-vaart.

 

.

Makkumer Belboei Pontjespilot inspireert tot verdere seizoensverlenging

Pontjespilot inspireert tot verdere seizoensverlenging

VVV Waterland van Friesland

Na een redelijk succesvol pontjespilot gaat VVV Waterland van Friesland een vervolg geven aan het jaar rond duurzaam kunnen recreëren in Zuidwest Friesland. In 2021 bleven hiervoor al drie pontjes tot eind december in de vaart. Terugkijkend op de pilot concludeert VVV Waterland van Friesland dat er sprake is van een mooie gastvrije actie. Er werd in de maanden vooral in de maanden oktober en november volop van de pontjes gebruikgemaakt. Ook in december wisten toeristen nog de pontjesroutes te vinden. 

De drie pontjes bleven tot en met eind december 2021 in de vaart: in oktober elke dag, in november en december elk weekeinde en in de eerste week van de kerstvakantie elke dag. Het ging hierbij om de pontjes Rufus in Broek, Droech oer de Feart bij Gaastmeer en de Woudfennen bij Boornzwaag. En daar is gebruik van gemaakt: in totaal lieten van eind oktober tot eind december 1.371 passagiers zich overzetten. Wandelaars en fietsers; iedereen genoot dankzij de varende pontjes langer van het toeristenseizoen in Zuidwest Friesland.

Het pontje Droech oer de Feart bij GaastmeerHet pontje Droech oer de Feart bij Gaastmeer

 

Heel het jaar welkom voelen. “Het spreiden van toerisme over de seizoenen is belangrijk”, zegt Floriaan Zwart, directeur VVV Waterland van Friesland. “Volgens prognoses van het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen blijft het aantal toeristen groeien. In Friesland houden we op basis van deze cijfers rekening met een verdubbeling van het aantal toeristen: van 1,7 miljoen in 2017 tot 3,5 miljoen in 2030. Om iedereen te kunnen laten genieten van al het moois dat we te bieden hebben, is het echt belangrijk om toeristen te spreiden over de seizoenen. Op die manier voelt elke toerist zich het hele jaar rond welkom. Zo willen we in 2022 inzetten op het herhalen van het varen van de pontjes en het aantal pontjes die langer doorvaren mogelijk uitbreiden. Ook onderzoeken we in 2022 alle mogelijkheden rondom varen in de herfst, winter en het vroege voorjaar.” 

 

Samenwerking met leden. Speciaal voor de winterpontjes werden er acht routes ontwikkeld om te fietsen, wandelen of zelfs steppen. VVV Waterland van Friesland vroeg de horecabedrijven aan de routes of ze of ze open wilden gaan voor de winterpontjes. Camping De Bearshoeke in Oudega, recreatiebedrijf Twirre in Langweer en de theetuin in Nijhuizum (rustpunt) boden zich aan als toiletpunt. De horeca bij Rufus aan het Water was tijdens het varen van de winterpontjes geopend. “Met elkaar bieden we de gastvrijheid die nodig is om ook buiten het zomerseizoen toeristen te inspireren naar Zuidwest Friesland te komen”, aldus Floriaan. “Daarnaast hebben we een routefolder samengesteld met daarin pontjes en wandel- en fietsroutes. Die hebben we aangeboden via de toeristische ondernemers, onze VVV-locaties én huis- aan-huis, want als inwoner van Zuidwest Friesland kun je eveneens veel beleven in je eigen regio natuurlijk.”

 

Borden aangepast

Om de wintertoeristen goed te informeren werd ook alle bebording bij de toegangswegen naar de pontjes geïnventariseerd door Recreatieschap Marrekrite. Daarnaast werden er onderborden gerealiseerd bij de pontjes die in de vaart bleven, met daarop de juiste vaartijden. De onderborden zijn zo ontworpen dat ze in 2022 kunnen worden hergebruikt. Gedeputeerde Avine Fokkens van de Provinsje Fryslân onthulde in oktober het onderbord met de nieuwe vaartijden bij Rufus in Broek. De pontjespilot past volgens haar naadloos in de plannen van de provincie voor wat betreft seizoensverlenging. “Toerisme in alle seizoenen én verspreid over Fryslân staat bij ons hoog in het vaandel. Misschien kunnen ook andere pontjes in Fryslân langer gaan doorvaren.”

 

Passagiers per pontje. Als het aan VVV Waterland van Friesland ligt, gaat dat in de eigen regio in 2022 gebeuren. Want de cijfers van de pontjes die vorig jaar in de vaart bleven, laten zien dat er voldoende toeristen zijn. Zo zette Droech oer de Feart bij Gaastmeer van half oktober tot met eind december 296 mensen over. Rufus in Broek bracht 509 passagiers veilig naar de andere kant van het water. De Woudfennen bij Boornzwaag zette 566 passagiers over. “De pilot laat zien dat mensen ook in de wintermaanden willen genieten van het prachtige landschap van Zuidwest Friesland”, stelt Floriaan. “Samen met onze leden willen we daarom graag zorgen voor een goed gastheerschap het hele jaar rond. We zijn ons nog aan het beraden over welke maanden het meest succesvol zullen zijn om de pontjes te laten doorvaren. Ons advies gaan we daarna ook overbrengen aan de Provinsje Fryslân”

 

.

Makkumer Belboei Inspraakavonden over wensen en ambities

Inspraakavonden over wensen en ambities Friese IJsselmeerkust

Persbericht

Voor de komende 30 jaar zijn wensen en ambities geformuleerd voor de Friese IJsselmeerkust. Deze wensen en ambities zijn in samenwerking met provincie Fryslân, de gemeenten Súdwest-Fryslân en De Fryske Marren, Wetterskip Fryslân en de mienskip tot stand gekomen. Tijdens vier inspraakavonden komen deze wensen en ambities verder aan bod. Ook staan de avonden in het teken van projecten die in voorbereiding zijn. Geïnteresseerden zijn van harte welkom.

logo-frieseijsselmeerkust Inspraakavonden over wensen en ambities  Friese IJsselmeerkustlogo-frieseijsselmeerkust

 

Inspraakavonden over wensen en ambities Friese IJsselmeerkust Voor de komende 30 jaar zijn wensen en ambities geformuleerd voor de Friese IJsselmeerkust. Deze wensen en ambities zijn in samenwerking met provincie Fryslân, de gemeenten Súdwest-Fryslân en De Fryske Marren, Wetterskip Fryslân en de mienskip tot stand gekomen. Tijdens vier inspraakavonden komen deze wensen en ambities verder aan bod. Ook staan de avonden in het teken van projecten die in voorbereiding zijn. Geïnteresseerden zijn van harte welkom.

 

Alhoewel 2050 nog ver weg lijkt, komt de uitvoering dichterbij. Aan bijvoorbeeld de Vismigratierivier bij de Afsluitdijk wordt al gewerkt. Daarnaast staan voor de komende jaren onder andere het aanleggen van nieuwe fietsroutes en wandelpaden, het verbeteren van plekken voor watersporters en kitesurfers en optimaal beleven van cultureel erfgoed op de planning. 

 

Tijdens de bijeenkomsten wordt gekeken of de wensen en ambities actueel en volledig zijn en of er misschien nieuwe initiatieven zijn die nog meegenomen kunnen worden in de projecten. Daarnaast staat de avond in het teken van de vraag wat er nodig is om de initiatieven uit te voeren. Uiteraard is er gelegenheid tot het stellen van vragen. 

 

Strand bij Makkum. Parel van het IJsselmeerStrand bij Makkum. Parel van het IJsselmeer

 

Aanmelden via e-mail

De inspraakavonden vinden online plaats van 19.30 tot 22.00 uur op de volgende data: voor Stavoren en omgeving: dinsdag 25 januari, voor Makkum en omgeving: donderdag 27 januari, voor Workum en omgeving: woensdag 2 februari en voor Lemmer en omgeving: donderdag 3 februari. Belangstellenden kunnen zich aanmelden door een mail te sturen naar secretariaatijsselmeerkust@fryslan.frl Onder vermelding van de datum waarop men wil aansluiten. 

 

 

.

 

Makkumer Belboei Zwanger? De verloskundige of gynaecoloog beantwoordt vragen over coronavaccinatie

Zwanger? De verloskundige of gynaecoloog beantwoordt vragen over coronavaccinatie

GGD Groningen Friesland Drenthe

Zwangere vrouwen die corona krijgen hebben een groter risico op ernstige ziekte en opname op de intensive care dan vrouwen die niet zwanger zijn. Ook is de kans op een vroeggeboorte van de baby groter dan normaal. Laat je daarom als zwangere vaccineren of boosteren. Dat is het advies van verloskundigen, gynaecologen en (huis)artsen. Tijdens een online bijeenkomst op 13 januari zijn ongeveer 200 zorgverleners die zwangere vrouwen begeleiden bijgepraat over de meest actuele en juiste informatie, zodat zij zwangeren goed en op maat kunnen informeren.

 

De helft van de zwangere vrouwen in Nederland is nog niet gevaccineerd tegen corona. De meesten van hen durven dit niet uit angst dat dit henzelf of hun baby in gevaar brengt. Het blijkt echter dat zwangere vrouwen die niet gevaccineerd zijn tegen corona juist meer risico hebben op een ernstig verloop van de ziekte. Als deze vrouwen op de intensive care terechtkomen is de kans groter dat de baby eerder geboren moet worden. Te vroeg geboren baby’s moeten vaak in de couveuse en zijn extra kwetsbaar.

 

Prof. Dr. Jelle Stekelenburg, Gynaecoloog: ‘We zien waar het gaat om zwangeren met corona op de verpleegafdeling en de intensive care bijna alleen maar  vrouwen die niet gevaccineerd zijn.’

 

Vaccineren is veilig. Inmiddels zijn wereldwijd grote aantallen zwangere vrouwen gevaccineerd en is hier veel onderzoek gedaan. Er zijn geen nadelige gevolgen voor de zwangerschap en voor het kind. Zwangeren die gevaccineerd zijn worden niet of nauwelijks opgenomen in het ziekenhuis. Er is geen verhoogde kans op een miskraam. De baby wordt zelfs extra beschermd doordat deze, tijdens de zwangerschap via de placenta en na de geboorte via de moedermelk, antistoffen tegen het coronavirus krijgt. Het is belangrijk dat zwangere vrouwen dit weten en dat ze goed geïnformeerd worden over de voordelen van vaccinatie en de risico’s van niet vaccineren. Op basis daarvan kunnen zij zelf een weloverwogen keuze maken.

 

Prof. Dr. Anke Huckriede, Hoogleraar Vaccinologie: ‘Vaccins beschermen de moeder tegen ernstige ziekte en beschermen haar ongeboren kind. De baby heeft minder kans om ook besmet te worden en dat is belangrijk omdat het kind zelf die afweerstoffen nog niet heeft.’

Vaccineren tegen corona kan in alle fases van de zwangerschap. Na een prik kunnen milde en kortdurende klachten ontstaan. Dit is voor zwangere vrouwen niet anders dan voor niet-zwangeren. Dit betekent dat het lichaam actief is en afweerstoffen maakt.

Verloskundige Irma Bax : ’Als zwangere vrouw wil je boven alles dat je kind veilig en beschermd is. Stel je vragen aan je verloskundige of gynaecoloog. Vertel waar je over twijfelt of bang voor bent. Wat je keuze over vaccinatie ook is, je krijgt altijd dezelfde zorg.’

 

Hulp bij maken van keuze. Ben je zwanger of wil je zwanger worden? Stel je vragen aan je verloskundige, gynaecoloog of huisarts. Je kunt ook bellen met de Twijfeltelefoon (telefoonnummer 088-7 555 777, dagelijks van 8.30 -16.30 uur en in meerdere talen beschikbaar). Om zo een weloverwogen keuze te maken. 

 

Download hier het Factsheet:  Zwanger, COVID-19 en vaccinatie voor zorgprofesionals

 

.

Makkumer Belboei GGD Fryslân opent achtste corona-testlocatie in Sondel

GGD Fryslân opent achtste corona-testlocatie in Sondel

Persbericht

GGD Fryslân neemt vanaf maandag 17 januari een nieuwe corona-testlocatie in gebruik in Sondel. De locatie bevindt zich in het oude schoolgebouw aan de Jacobus Boomsmastraat 23. Het is de achtste testlocatie van de GGD in Fryslân.

Naast Sondel heeft GGD Fryslân testlocaties in Leeuwarden, Drachten, IJlst, Kollum, Heerenveen, Oosterwolde en Dokkum. De testlocatie krijgt vier teststraten. In totaal kunnen maximaal 480 mensen per dag worden getest. De testlocatie in Sondel is alleen geopend op afspraak (via coronatest.nl, 0800-1202 of voor zorg- en onderwijsmedewerkers 0800-8101).

Hoe lang de testlocatie nodig is, hangt af van de ontwikkelingen rondom het coronavirus.

 

.

Makkumer Belboei Stipepunt Papierwinkel Makkum

Stipepunt Papierwinkel Makkum

Gerda Muller

Heeft u hulp nodig met het invullen van formulieren, het aanvragen van toeslagen, DigiD, heffingskortingen of bijvoorbeeld belastingaangifte? U bent voor deze vragen van harte welkom bij onze Papierwinkel! De deskundige vrijwilligers helpen u graag.

 

Het Stipepunt is geopend op donderdag 10.00-12.oo uur. U kunt een afspraak aanvragen via de mail op mailadres PapierMakkum@stipepunt.nl of telefonisch op nummer 06 2569 0609. 

 

Buiten openingstijden kunt u contact opnemen door de voicemail in te spreken of een e-mail te sturen. Er wordt dan tijdens de openingstijden contact met u opgenomen.   

 

De Papierwinkel is onderdeel van de Stipepunten van Stichting Sociaal Collectief, de welzijnsorganisatie binnen gemeente Súdwest-Fryslân.  

Er wordt uitsluitend gewerkt op afspraak en volgens de corona maatregelen. 

logo van het sociaal collectieflogo van het sociaal collectief

 

.

Makkumer Belboei Uit de weekend bijlage van de NRC van 8 en 9 januari 2022

Uit de weekend bijlage van de NRC van 8 en 9 januari 2022

Redactie

ACHT MENSCHCN VERDRONKEN.

Het houten dek schip De Hoop schipper G. Dinkla van Tenpost, is op een, half uur afstand van de Lemmer gezonken. Alleen de schipper is door de salonboot Heerenveen gered. De, vrouw, zes kinderen en de loods De Vries van Kampen, zijn verdronken. Het oudste kind was tien jaar.

 

links het artikel uit de Volksvriend, rechts de Salonboot ‘de Heerenveen’, Foto Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed. rechtsonder de kop van het artikel uit de genoemde NRClinks het artikel uit de Volksvriend, rechts de Salonboot ‘de Heerenveen’, Foto Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed. rechtsonder de kop van het artikel uit de genoemde NRC

 

De volledige tekst van het artikel uit de Volksvriend. 

ACHT MENSCHCN VERDRONKEN. Het houten dek schip De Hoop schipper G. Dinkla van Tenpost, is op een, half uur afstand van de Lemmer gezonken. Alleen de schipper is door de salonboot Heerenveen gered. De, vrouw, zes kinderen en de loods De Vries van Kampen, zijn verdronken. Het oudste kind was tien jaar. Het scheepje was met zand en grind gevuld en was zeer waarschijnlijk niet meer zee waardig. In een ogenblik ging het schip naar de diepte. Schipper Dinkla had verkeerden wind, zoodat de zee op zij van het scheepje stond.  Een rukwind sloeg de roef, waarin de vrouw en de kinderen, overboord. De schipper kwam nabij het bootje, dat achter het schip voer terecht, en greep zich aan het touw vast. In dezen toestand zag hij zijn vrouw en zijn zes kinderen een voor een door den rukwind overboord werpen en naar de diepte zinken. Eenige schippers ontdekten het gevaar en wierpen den loods, De Vries, nog een lijn toe. De Vries, die zich zwemmende boven water had gehouden, greep uitgeput van vermoeienis de lijn. Een riep hem nog toe vol te houden, doch volkomen uitgeput riep hij terug: Ik laat maar los, Ik kan het niet meer houden. Toen zonk het achtste slachtoffer naar de diepte. Dinkla zelf werd tenslotte door de Heerenveen opgepikt, Hij verklaarde, dat er niet eens tijd was om de nood vlag te hijschen. Dinkia behoort tot de armste der shippers en hij moest zelfs in den afgeloopen winter bedeeld worden. Thans  is de ongelukkige zijn vrouw, zijn kinderen, zijn schip. Ja alles kwijt. Men zag hem wezenloos met den kantonrechter door de straten van het stille stadje loopen.

 

 

Dit bericht verscheen in de Volksvriend op donderdag 13 mei 1909. Het artikel doet verslag van de noodlottige reis van vrachtschip “De Hoop” dat vergaat op het IJsselmeer. De NRC besteedt in de weekend bijlage van 8-9 januari 2022 uitgebreid aandacht aan deze ramp en het artikel is zeer zeker de moeite waard om te lezen. De Volksvriend was overigens een krant die verscheen in en rond Orange City in de staat IOWA. Het vergaan van “De Hoop” vond plaats op 20 april 1909. Het was dus zeker groot nieuws.

Voor ons van de Makkumer Belboei is het interessant omdat Sjirrie Poepjes uit Makkum in dit artikel wordt genoemd. 

Uit het artikel in de NRC geschreven door Ivo van Woerden.

Geert Dinkla loopt over de Leeg, een straatje in de haven van Lemmer, en stopt bij het huis van visser Fimme Bootsma. In zijn hand heeft hij twee rijksdaalders.........

In de ochtend van 12 mei 1909, meer dan drie weken nadat De Hoop zonk, is Bootsma in de buurt van de rampplek gaan vissen. Enkele dagen daarvoor waren medewerkers van de Rijksopnemingsdienst met stoomboot De Raaf ter plaatse geweest om een wrakpeiling te doen en er een blauwe vlag te plaatsen, zodat andere schippers niet tegen het wrak van De Hoop op zouden varen. Mogelijk is het lichaam van Willem Jakob Dinkla daardoor losgekomen.

Bootsma haalde het lijfje van de vijfjarige uit het water en bracht de jongen terug naar Lemmer, naar zijn vader.

Als Dinkla hem de muntstukken wil overhandigen, hij had van de Koningin en uit een inzameling geld gekregen en had aangekondigd dat iedereen die één van de acht vermiste lichamen terug kon brengen 5 gulden zou krijgen, zegt Bootsma: ”Dat doen we maar niet.” De visser is na de komst van Dinkla zo ontzet, door die diepbedroefde man, het willen betalen voor het vinden van het overschot van een van zijn kinderen, dat hij ervan moet overgeven.

 

In de familie Bootsma wordt het verhaal over ‘de berntsjes van Dinkela’ (de kindertjes van Dinkla) van generatie op generatie doorgegeven, zodat Bootsma’s afstammeling Sjirrie Poepjes (74) het meer dan honderd jaar later in haar huis in het Friese Makkum kan navertellen. Ik vind die Dinkla zo sterk dat hij dit ondanks dat enorme verdriet zelf wilde afhandelen”, zegt ze. „Maar ik ben er ook trots op dat mijn opa dat geld toen niet heeft aangenomen.”

 

.